Motion till Kyrkomötet
2005:51
av Bertil Olsson och Karl-Gunnar Svensson
Gemensamt organ för specifika uppgifter
|
Kyrkomötet
Mot 2005:51
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att 2 kap. 9 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse:
Församlingar inom flera pastorat får bilda en samfällighet som svarar för ekonomisk utjämning, resurshushållning och service (flerpastoratssamfällighet).
Hur beslut om att bilda sådana samfälligheter fattas framgår av 37 kap. 31–34 §§.
Samfälligheter eller församlingar som inte ingår i en samfällighet får bilda ett gemensamt organ för två eller flera samfälligheter/församlingar för att ansvara för någon/några specifika uppgifter.
Motivering
Före 2000 fanns möjlighet att bilda partiella samfälligheter, som bara hade ansvaret för klart avgränsade uppgifter. Pastoratssamfälligheterna var ju i grunden partiella för ”pastoratsangelägenheterna”, och det var möjligt att lokalt föra över gemensamma uppgifter ända tills man övergick till att vara en total samfällighet. Kyrkoordningen ger inte denna möjlighet utom i några specifika undantag. Men många stora flerpastoratssamfälligheter skulle kunna upplösas till förmån för pastoratens större självständighet, om man kunde bilda något gemensamt organ för de uppgifter som inte naturligt faller på något av pastoraten t.ex. begravningsväsendet, sjukhuskyrkan och arbetet bland studenter.
Kyrkostyrelsen har på uppdrag av Kyrkomötet utrett alternativet att på nytt införa möjligheten att bilda partiella samfälligheter. Utredningen redovisas inför årets kyrkomöte, där Kyrkostyrelsen med stöd av flera remissinstanser väljer att inte lägga något förslag, därför att partiella samfälligheter enligt den gamla modellen, skulle ytterligare komplicera kyrkoordningen och den kyrkliga organisationen.
Inom den kommunala sfären finns möjligheter att bilda olika kommunalförbund för gemensamma uppgifter t.ex. kollektivtrafiken, räddningstjänsten, gymnasieskolan och institutioner för vård och behandling av ungdomar och missbrukare. Detta innebär att mindre kommuner får möjlighet att också vara med och ta ansvar för uppgifter som de inte klarar själva, utan att de för den skull tvingas till samgående med andra kommuner, eller till att köpa tjänster av en större kommun.
Motsvarande möjlighet till organiserad samverkan mellan församlingar och samfälligheter finns inte idag. Den enda möjligheten är att bilda ett gemensamt aktiebolag, vilket är en klart olämplig form för den del av begravningsverksamhet som är myndighetsutövning.
Om de kyrkliga enheterna fick motsvarande möjlighet till samverkan som kommunerna, skulle kyrkans organisation förbli mer decentraliserad, men samtidigt alla uppgifter kunna skötas på lämpligaste nivå. Hur dessa gemensamma organ organiseras bör kunna överlåtas till lokala beslut. Finansiering bör givetvis ha som utgångspunkt att solidariskt beräknas utifrån samma underlag som kyrkoavgiften resp. begravningsavgiften. Om avgiften betalas direkt från kyrkokontot till det gemensamma organet eller via de ingående samfälligheterna/församlingarna är en praktisk fråga och inget som kyrkoordningen behöver reglera. Förslaget ger en möjlighet att mer utjämna avgiftsuttaget mellan samfälligheterna. De samfälligheter som har ett gemensamt ”Begravningsförbund” skall givetvis ha samma begravningsavgift och då försvinner också behovet av särredovisning för begravningsverksamheten.
Lammhult och Träslövsläge den 21 juli 2005
Bertil Olsson Karl-Gunnar Svensson
|